طب سنتي طب سنتي .

طب سنتي

نحوه و مقدمات پرورش زالو در منزل

براي پرورش و توليد زالوي طبي و روغن زالو كاسپين در منزل نياز به فضاي كمي است و حتي 10 متر فضا نيز براي اين كار كفايت ميكند. به طور معمول 12 ماه زمان كل دوره پرورش زالوها ميباشد و در تابستان زالوها شروع به تكثير ميكنند.براي پرورش زالو در منزل شما نياز به يك مخزن كوچك كه ميتواند يه ظرف آكورايوم يا وان و ظروف پلاستيكي بزرگ باشد داريد. توصيه ما به شما استفاده از ظروف شفاف است تا بتوانيد محل زندگي زالوها را مشاهده و از هر گونه تغيير وضعيت آنها مطلع باشيد. ابعاد مخزن بستگي به اندازه و تعداد زالو دارد مثلاً براي ۱۰۰۰ عدد لارو زالو مي‌توان مخزن ۵ ليتري در نظر گرفت.
لازم به ذكر است مخزن انتخابي بايستي حتما درب‌دار باشد تا امكان خروج زالوها از مخزن وجود نداشته باشد، همچنين شما ميتوانيد از مقداري پارچه كتان و محكم كردن آن با لاستيك براي پوشاندن سر ظرف استفاده كنيد. براي ادامه كار شما نياز به مقداري خزه داريد كه ميتوانيد آن را از گل فروشي تهيه كنيد و اگر در مناطق با آب و هواي مرطوب هستيد مقداري خزه را از پاي درختان جمع آوري كنيد. دقت كنيد! براي پرورش زالو در منزل حتما لارو زالو را از مراكز مطمئن و مورد تاييد مصارف پزشكي تهيه كنيد و از سالم بودن آنها مطمئن شويد. توجه داشته باشيد، قبل از پرورش زالوها لازم است، لارو را در يك دوره حداقل 2 ساله قبل از پرورش نزد خود نگه داريد. زالو براي رسيدن به بلوغ جنسي به 2 تا 3 سال زمان نياز دارد.

زالو ها را به صورت جفت در يك ظرف يا استخر كم عمق يا آكواريم با 1 ليتر آب با لايه‌اي از خزه در پايين به طوري كه سطح خزه شيب دار باشد و يك سمت آن درون آب و سمت ديگر در بيرون آب باشد، قرار دهيد. در مورد انتخاب جنسيت زالوها نگران نباشيد، چون زالوها دو جنسه هستند. caspianleeches ذكر اين نكته ضروري است كه آب بايد بدون كلر باشد. پس اجازه دهيد آب 24 ساعت بماند تا كلر آن خارج شود و يا از محلول هاي ضد كلر آب كه در آكورايوم فروشيها هست استفاده كنيد.بهترين دماي آب براي پرورش زالو بين 20 تا 25 درجه سانتي گراد است.زالو ها را هر 20 روز تغذيه كنيد. خون كله پاچه گاو بهترين منبع تغذيه زالو ها هستند.زالوها را براي مدت يك ماه در كنار هم نگهداري كنيد تا امكان توليد مثل فراهم گردد. در اين مدت زالوها بر روي سطح آب و روي خزه ها پيله ميبافند. اين كار مي تواند تا توليد زالو هاي بچه از 1 تا 9 ماه بسته به زمان دريافت اسپرم توسط زالوهاي مادر به طول بيانجامد.به طور كلي زالو هاي بالغ معمولا بين 1 تا 5 پيله توليد مي كنند كه هر پيله مي تواند تا 30 عدد زالو توليد كند ولي به طور معمول اين تعداد 15عدد براي هر پيله است. زمان خارج شدن زالوها از داخل پيله، 3 تا 5 هفته طول خواهد كشيد. زالوها براي رشد كامل و رسيدن به مصارف درماني به دو سال زمان نياز دارند.ساير نكات مهم در پرورش زالو طبي caspianleeches.com با توجه به زندگي گروهي زالوها، لازم است از هر گونه عوامل بيماريزا اجتناب كنيد چرا كه با كوچكترين بيماري ۱۰۰۰ زالو درگير مي شوند و ۱۰۰۰ زالو ضرر مي كنيد .براي پرورش زالو در منزل، مي توانيد زالوها را در گل همراه زالو، در يخچال و در دماي ۷ درجه سانتيگراد بيش از يك ماه نگهداري كنيد، بدون اينكه هيچ‌گونه آسيبي به زالو و قدرت مكندگي آنها وارد شود. البته توجه داشته باشيد، لازم است پس از گذشت مدت زمان يك ماه حتماً گل تعويض گردد زيرا زالو به خاطر پوست‌اندازي كه دارند به نوعي از خود لعاب پس مي‌زنند كه باعث از بين رفتن شرايط مناسب نگهداري زالو در آن بستر مي‌گردد. توصيه آخر اين كه بهتر است براي شروع پرورش زالو در منزل از تجربيات افرادي كه اين مسير را طي كرده اند استفاده كنيد. براي اطلاعات بيشتر به منبع مراجعه نمايد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۵۲:۲۶ توسط:caspianleeches موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :